דירוג יהלומי מעבדה

ידיים עם טבעת יהלום

יום, יהלומים שגדלו במעבדה מוערכים על פי אותם תקני דירוג המשמשים ליהלומים טבעיים. כל היהלומים יכולים לקבל ציונים מדויקים עבור צבע, חיתוך, ניקיון וקראט. בואו נסקור את ארבעת ה-C הקלאסיים של דירוג יהלומים.

מי יצר את תקן Four C’’s?

רוברט מ. שיפלי, מייסד המכון הגמולוגי של אמריקה (GIA), פיתח את מערכת Four Cs בשנת 1953. זה היה מאמץ ליצור סטנדרט אחיד ואובייקטיבי עבור גמולוגים ותכשיטנים לשימוש עבור דירוג יהלומים ותמחור. למרות שישנן מערכות דירוג נוספות בשימוש כיום, מערכת GIA היא הנפוצה ביותר.

למרות שה-GIA קידם את שיטת Four C’s, הם לא דירגו יהלומי  מעבדה כלל במשך זמן רב. ה-GIA החל לדרג יהלומים שגדלו במעבדה רק בשנת 2007. עם זאת, דוחות אלה היו שונים מאלה שהוכנו עבור יהלומים טבעיים. הם רק נתנו טווחים משוערים עבור צבע ובהירות במקום ציונים ספציפיים. בשנת 2020, ה-GIA החל לדרג מעבדה באותו אופן כמו יהלומים טבעיים, ומציע דוחות דירוג מלאים לשניהם.

האם יהלומים שגדלו במעבדה צריכים דוחות דירוג?

למרות שיהלומי מעבדה מיוצרים בסביבות מעבדה מבוקרות, עדיין יכולות להתרחש שינויים באיכותם. יהלומים שגדלו במעבדה אינם "כולם דומים". אבנים ספציפיות שונות מיהלומים אחרים כמו גם מיהלומים טבעיים. כמובן, צרכנים רוצים לדעת אם הם מקבלים מחיר הוגן עבור איכות האבנים שהם רוצים לרכוש. דוחות דירוג יכולים לעזור להם לעשות בחירות מושכלות.

כפי שמציעות ההחלטות האחרונות של GIA, הביקוש של הצרכנים ליהלומי מעבדה גדל. גם תפיסות ארוכות שנים של יהלומים שגודלו במעבדה כ"זולים" או "מזוייפים" השתנו. צרכנים צעירים יותר מוצאים יהלומי מעבדה מושכים, לא רק בגלל המחירים הנמוכים שלהם אלא גם כאלטרנטיבות אתיות ובעלות קיימא יותר ליהלומים טבעיים.

כאשר צרכנים מחפשים הדרכה לרכישת יהלומי מעבדה , גמולוגים ותכשיטנים חייבים להכיר את דירוג יהלומי מעבדה.

צבע

יהלומים שגדלו במעבדה מגיעים בלבן או חסר צבע, כמו גם זנים צבעוניים מהודרים.

במערכת דירוג הצבעים GIA, הצבע של כל היהלומים חסרי הצבע – מעבדה או טבעיים – מדורג בסולם של D עד Z. סולם זה מודד עד כמה הם חסרי צבע. ככל שאבן מתקרבת לחסר צבע, כך הציון גבוה יותר. ככל שאבן מראה יותר גוון צהוב או חום, הציון נמוך יותר. סולם דירוג הצבעים של GIA מחולק לחמש קטגוריות: חסר צבע, כמעט חסר צבע, קלוש, קל מאוד ובהיר.

הקטגוריה חסרי הצבע מכסה את הדרגות D, E ו-F. אבנים בדרגת D, הגבוהה ביותר, חסרות צבע לחלוטין, אפילו תחת מיקרוסקופ. אבנים בדירוג E ו-F הן חסרות צבע אך יש להן פחות שקיפות מאבני D.

הקטגוריה כמעט חסר צבע מכסה את דרגות G עד J. אבנים אלו ייראו חסרות צבע למעט מעקב צמוד.

הקטגוריה קלושה או "כהה קלה" מכסה דרגות K, L ו-M. אבנים רופפות בטווח זה יראו גוון צהוב. עם זאת, לעתים קרובות אבנים אלו "יקבעו לבנים", או ייראו חסרות צבע כשהן מורכבות בזהב צהוב או ורוד.

אבנים בקטגוריות בהיר מאוד (N עד R) ואור (S עד Z) מציגות גוונים צהובים או חומים חזקים יותר. הם ייראו כהים אפילו בעין בלתי מזוינת.

גמולוגים משתמשים בדרך כלל במאסטרים בצבע – או קבוצה של אבני אב – כדי להקצות דרגת צבע ספציפית (לא רק טווח צבעים) ליהלומים חסרי צבע. להבחין בדרגות צבע פשוט לפי מראה די קשה, אפילו למומחים. 

חיתוך

חותכי יהלומים יכולים לחתוך יהלומים שגדלו במעבדה בדיוק כמו יהלומים טבעיים, תוך שימוש באותם כלים ותהליכים. מכיוון יהלום מעבדה הוא אחיד יותר בצורתו ומכיל פחות פגמים מאשר יהלום טבעי, חותכים יכולים בדרך כלל לחתוך אבנים טובות יותר מגלם של יהלומי מעבדה. הם יכולים בקלות יותר לבחור חיתוך כדי למקסם את האש, הברק והניצוץ של האבן, מבלי להתפשר בגלל מגבלות פיזיות עם הגלם.

בהירות

בניגוד ליהלומים טבעיים, יהלומים שגדלו במעבדה נוצרים בתנאים מבוקרים. לפיכך, יש סיכוי גבוה יותר שהם יקבלו ציוני ניקיון גבוהים יותר מיהלומים טבעיים. עם זאת, הם עדיין יכולים להכיל תכלילים שעלולים להשפיע על הדירוג שלהם. 

תכלילים של יהלומי מעבדה

יהלומים שגדלו במעבדה שנוצרו באמצעות לחץ גבוה/טמפרטורה גבוהה (HPHT) מכילים לרוב תכלילים מתכתיים קטנים שנותרו מהשטף המתכתי המשמש להובלת גז הפחמן אל זרע היהלום. למרות שבדרך כלל נראים רק בהגדלה, הם עדיין יכולים להשפיע על הבהירות. באופן דומה, יהלומים שגדלו במעבדה שנוצרו באמצעות שקיעת אדים כימית (CVD) יכולים להכיל גם כתמים שחורים או תכלילים עשויים גרפיט, שלעיתים נוצרים סביב זרע היהלום בזמן שהוא גדל.

ציוני בהירות

במערכת דירוג הבהירות GIA, הבהירות מכסה כל דבר שמשפיע על מעבר אור חופשי דרך האבן. כל היהלומים – מעבדה או טבעיים – מדורגים באותה מערכת. הציונים ניתנים לאחר בחינת יהלומים בהגדלה של פי 10 וציון המספר, ההקלה והמיקום של תכלילים.

הציון הגבוה ביותר הוא Internally Flawless (IF). לאבנים כאלה אין תכלילים , אך עלולים להיות להם פגמים על פני השטח.

רמת הבהירות הבאה היא מאוד, מאוד מעט כלול (VVS). אבנים אלו מכילות תכלילים שקשה לראות בהגדלה של פי 10.

רמת הבהירות הבאה כלולה במעט מאוד (VS). אבנים אלו מכילות תכלילים שקל לראות אותם בהגדלה של פי 10, בין אם בגלל הגודל, ההקלה או מיקומם. רוב היהלומים שגדלו במעבדה מקבלים ציוני ניקיון VS.

אבנים בדרגת הבהירות הבאה, מעט כלולות (SI), מכילות תכלילים הנראים בקלות באמצעות הגדלה של פי 10. חלק מהתכלילים הללו עשויים להיות גלויים ללא הגדלה.

רמת הניקיון הסופית עבור יהלומים בדרגת תכשיטים כלולה (I). אבנים אלו מכילות תכלילים ברורים בהגדלה של פי 10 ואולי גלויים לעין בלתי מזוינת. דרגות הבהירות VVS, VS ו-SI מתחלקות בהמשך לשתי שכבות נוספות: VVS1, VVS2, VS1, VS2, SI1 ו-SI2. 1 הם ציונים טובים יותר מאשר 2. לקטגוריית I יש שלוש חלוקות משנה: I1, I2 ו-I3.

קראט

יהלומים שגדלו במעבדה יכולים להגיע למשקל קראט גדול המשתווה לאלו של יהלומים טבעיים. יהלומי מעבדה עם משקלים בין 1 ל-3 קראט פופולריים בקרב הצרכנים מכיוון שהם משתלמים יותר בהשוואה ליהלומים טבעיים בעלי משקל ואיכות דומים.

יהלומי מעבדה יכולים לגדול עד 15 קראט, כשהגדולים אי פעם מגיעים ל-30 קראט. כמובן שיהלומי מעבדה בסדר גודל כזה מוצעים למכירה רק לעתים רחוקות, שכן גידול אבנים במשקל זה דורשת יותר זמן ואנרגיה משמעותית.

שיתוף

אולי יעניין אותך...

תוכן עניינים